Van Australie naar Azie

Update uit Sydney

Lieve allemaal! 3-06-10

Hier weer dan eindelijk weer een update, om precies te zijn zit ik nu op 19% van mijn reis en heb ik nog 295 dagen te gaan, dus nog heel veel tijd om heel veel te zien en mee te maken! Op het moment ben ik volop aan het werk, zoā€™n 40 uur per week. Ik heb m,n draai bij de gezinnen aardig gevonden en de kids beginnen ook meer aan mij te wennen. Ik heb m,n leventje in Sydney aardig op de rit, een fijne woon plek leuke mensen om mij heen en in de stad ken ik al aardig de weg.De eerste weken kon ik steeds maar niet geloven dat ik in deze geweldige grote stad woon maar nu is het al heel gewoon. Met Becky en Chiara kan ik het heel goed vinden, dit is maar goed want we slapen met z,n drieĆ«n op een kamer van zoā€™n 3 bij 4. Op dit moment wonen we met 9 in het huis. Boven twee slaap kamers waarvan een van ons met eigen badkamer. Op de andere kamer slapen 2 Australische jongens die de hele dag op bed liggen met de laptop of ze gaan naar de kerk, verder vriendelijke jongens. Dan is er nog een Japanner die kookt elke avond rijst, ohnee gister hotdogs voor de verandering. En een man uit TsjechiĆ« maar die vertrekt aankomende maandag, een Duitse jongen neemt zijn plaats in. Inmiddels is de japanse jongen ook vertrokken en is er een Koreaan voor in plaats gekomen. Beneden slaapt een stel, hij komt uit AustraliĆ« en zij uit BelgiĆ«, maar volgens mij had ik dit al verteld. In huis is het vaak een zooitje vooral in het weekend als er een feestje is geweest. Ook onze slaapkamer ziet er snel uit alsof er een bom is ontploft, maar ja dat krijg je met drie meiden, die hebben ook zoveel zooi. Op zondag hebben we meestal cleaning day, we gaan dan naar mijn favoriete plek in Sydney ā€œde wasseretteā€ om onze kleren te wassen, zo fijn als je naar huis gaat met schone kleren. Op straat staan wel eens winkelwagentjes daar gooien we dan de kleren in en lopen naar de wasserette echt geen gezicht maar wel heel handig.

Op dit moment is Becky weg met haar werk voor 2 weken, niet lang daarna vertrekt ze naar NZ. Chiara en ik willen kijken of we tegen die tijd ergens anders kunnen gaan wonen, we hebben al iets op het oog, goedkoper en dichter bij Town hall de plek waar de bus komt naar mijn werk. Ik blijf tot oktober bij de gezinnen werken en daarna ga ik nog twee maanden door Australiƫ reizen en misschien NZ, ook Chiara is van plan om tot oktober te blijven, we hebben afgesproken om dan samen te gaan reizen. We kunnen niet wachten tot het oktober is. Maar eerst geld verdienen!!

Hier onder heb ik wat typisch Australische dingen beschreven leek me wel leuk voor jullie om te lezen, en zo krijg ik de pagina eerder vol :)

Eten en drinken:

-Gluten vrij, overal staat bij koekjes of cake gluten vrij! Ik vet gedrukte letters (alsof dat gezonder is)! -lowfatt milk en soja milk, als je een koffie besteld kun je kiezen uit drie verschillende soorten melk in je koffie. -Australiƫrs houden van barbecueƫn, hier in Sydney is dat wat minder maar tijdens onze reis vanaf Byron Bay zagen we overal openbare barbecues die veel werden gebruikt.
-Alle wijn hier komt uit Australiƫ, wat onder de jongeren veel wordt gedronken is Gunn een kartonnen doos met tapje en daarin een zak witte wijn van 4 liter, ik ben er ziek van geworden en later werd mij verteld dat deze wijn resten van vis, ei, en melk bevat ook niet vreemd dus en ik drink dit dus niet meer. Maar het is niet zeker kan ook dat er mee bedoeld wordt dat deze producten in dezelfde fabriek worden verwerkt -vetgemite dat eten ze hier veel op brood het ziet er uit als stroop maar is echt smerig het smaakt naar maggie. -Bananabread/fruitbread dit wordt veel gegeten door Australiƫrs het is een soort cake en je kunt het bijna overal kopen. Het is erg lekker maar vet!

openbaar vervoer:

-je hebt een kaartje nodig die je in een machine in de bus doet en die dan afstempelt ik heb een studenten kaart omdat dit veel goedkoper is en niemand checkt wat voor kaartje je hebt. Dit is niet helemaal waar heb ik van de week mogen ervaren. Er kwamen twee mannen de bus in en ik had direct door wat ze kwamen doen, ja hoor kaart controle! shit wat moet ik doen. De man stond voor me en ik probeerde zo snel mogelijk iets te verzinnen. Ik gaf m,n kaartje en hij bekeek het en vroeg of ik student was en waar ik studeerde, ik zij aan de universiteit, waar? vroeg de man uhhhh ja daar wist ik zo snel geen antwoord op dus zei dat ik net was aangekomen in Sydney etc. De man was heel vriendelijk maar ik zag dat iedereen in de bus naar mij keek. pfff wat een benauwde situatie. Ik had al eens gehoord dat de boetes heel hoog zijn,zoā€™n 300 $. De man kwam naast mij zitten en stelde een hoop vragen, toen begon hij uit te leggen wat voor kaartje ik nodig had en dat deze niet goed is, maar ja dat wist ik wel maar deed alsof ik niks wist. Gelukkig geen boete.

Werk

Op het werk gaat alles goed, ik vind het leuk maar voel ook erg de grote verantwoordelijkheid en dat is soms zwaar. Vooral met de kinderen in de auto en rijden naar plekken die je niet kent en er op tijd zijn voelt soms erg stressvol. Laatst ben ik met de kinderen naar een grote binnenspeeltuin geweest, de tomtom was ingesteld en ik vond in een keer de weg, alles ging goed. Pff ook weer gedaan maar eenmaal thuis kwam ik erachter dat ik de huissleutel niet mee had. Ohnee dacht ik, gelukkig was er een reserve sleutel ergens te vinden bij het huis. Afgelopen vrijdag met de kids naar de zoo, 2 en 5 jaar. Aangekomen bij Frederieke kreeg ik te horen dat de tomtom niet werkte dus ik moest het met wat wegwijzingen op papier doen. Ooh jeetje dat wordt niks dacht ik, in de auto kinderen druk en enthousiast en ik maar geconcentreerd op de weg proberen te letten. In een keer goed gereden oh wat was ik opgelucht. Toen kwam ik erachter dat ik m,n fotocamera niet mee had. Ik baalde echt! De dierentuin was erg gaaf, een super uitzicht over de hele stad. De dierentuin loopt naar beneden en je kunt weer terug naar boven met een skilift. In de lift halverwege bleef hij stil staan. Stress moment nummer zoveel, als ik alleen in die lift had gezeten dacht ik nou ja gewoon wachten maar met twee kleine kids is het een rampscenario! de oudste vroeg al direct moeten we hier nu voor altijd slapen, gelukkig er kwam snel weer beweging in dat ding.

Opweg naar werk, vanuit de bus

Verhuizen14-06-10

Gister zijn we in een flat wezen kijken, Chiara kent een paar van de mensen die er wonen en er is ruimte voor ons. Ik was meteen verkocht, het is schoon warm en ruimtelijk en er is een zwembad! Dichter bij de bus halte en in George ST de grootse winkel staat die door de stad loopt. Over 2 weken kunnen we erin, ik kan niet wachten! 1 nadeel, er is geen internetā€¦ Maar we gaan samen een internet key kopen die je inplugt in je laptop. De huur is 35 $ goedkoper, dus dat scheelt ook nog eens!

Voetbal14-06-10

Ook hier wordt het WK actief gevolgd, omdat ik hier met mensen om ga uit de hele wereld is het erg leuk om samen te kijken. De eerste wedstrijd heb ik met Sophie gezien zij komt uit Duitsland en het was Duitsland-Australie en ik heb beide landen aangemoedigd. We waren bij Darling harbor daar is een Fifa fan fest, d.w.z. twee grote pleinen met schermen en heel veel supporters. De wedstrijd begon om 4:30 en toen we aankwamen zat of lag iedereen op de grond, er waren heel veel Australiƫrs zelfs gezinnen met kleine kinderen ongelooflijk op dit tijdstip! Ik ben in de pauze naar huis gegaan want het was koud en ik vond er niet veel meer aan.

Maandag was Nederland aan de beurt, en zijn we met z,n vieren weer naar Darling harbor gegaan, thuis begon de voorpret al, mijn drie huisgenoten Chiara, Florian en Kea moesten mijn land natuurlijk supporten en dus geschminkt in de Nederlandse vlag met een oranje haarband geknipt van mijn oranje shirt. Aangekomen bij Darling Harbor leek er niemand te zijn maar toen we bij andere plein gingen kijken stond het vol met oranje fans, en ik al die tijd maar denken dat ik zoā€™n beetje de enige Nederlander was hier. Want al die tijd was ik nog geen Nederlander tegen gekomen tijdens het uitgaan. Het was een groot feest met al die Nederlanders en iedereen was helemaal oranje, leuk om te zien hoe creatief mensen kunnen zijn, beplakt met oranje stickertjes of t-hirts met oranje ingekleurde prints sinterklaas mijter ik heb alles voorbij zien komen. Natuurlijk was het nog een groter feest na deze eerste overwinning.

Die nacht heb ik ook Italiƫ gezien want Chiara is een Italiaanse, we hebben de match gekeken in ons nieuwe huis met onze toekomstige Italiaanse huisgenoten, 4:30 begon de wedstrijd en voor die tijd hebben we gekaart, half 9 s, morgens waren we thuis en s,middags moest ik werken. Dus je kunt je wel voorstellen hoe actief ik was die dag, not!

Afgelopen weekend zijn we naar de fire and light show geweest, dit is de hele maand en in de haven bij Circular quay was een show te zien op een schip en aan wal met vuur en dans. Het opera house wat er tegen over is was verlicht en veranderde steeds van design erg mooi. Helaas m,n camera was leeg zul je net zien altijd als je hem nodig hebt is de batterij leeg of ben ik hem vergeten!! Ook ander gebouwen in de stad waren verlicht zoals het hospital en de kerk ik heb daar nog net 1 foto van kunnen maken.

Met Becky en Sophie ben ik zaterdag naar de bioscoop geweest, sex in the city 2, super film echt gelachen. Zondag middag zijn we naar The Museum of Contemporary Art geweest. Het was een druk en vermoeiend weekend maar heel leuk!

The Museum of Contemporary Art

Lieve mensen het was weer tijd voor wat verhaaltjes, sorry dat ik jullie zo lang heb laten wachten.. Tot de volgende story! En blijf vooral reageren

Veel liefs xx Kim

(Ps: Voor de mensen die mij al heel erg missen;) Inmiddels op 22% en 281 dagen te gaan)

Reacties

Reacties

trudy en familie

Hai schat,

Net al je verhalen gelezen! De foto,s gezien. Geweldig allemaal. Dat je het reuze naar de zin hebt straalt van elke foto af. Natuurlijk extra spannend nu met de worldcup. Leuk om al die nederlanders tegen te komen in den verre. Benieud hoever nederland gaat komen. Rogier en Ruth zitten volop in de tentamens/examens. Het ziet er nar uit dat Ruth 2 vakken in sept/okt mag afmaken. Zij heeft door haar stage op Tenerife te veel lessen moeten missen om dat nu te halen. Voor Rogier wordt het ook spannend of hij voldoende punten heft kunnen halen dit eerste jaar. De opleiding is wel heel erg zijn ding, en wij hebben hem nog nooit zo hard zien studeren!!
Nog leuk nieuwtje: ik heb een nieuwe baan!! In de bakkerstraat opent 17 julie een winkel van Marc cain, misschien heb je er wel een s van gehoord. Prachtige winkel wordt het met nog mooiere kleding ! Mijn vriendin Linda Maatman(misschien heb je haar wel eens gezien, zij had die winkel Prastiati in doetinchem waar ik gewerkt heb) is ook aangenomen. Nou dat verhoogt de feestvreugd. Nu nog paar weekjes bij Passo en dan kunnen we dat ook weer afvinken.
Lieve Kim, groetjes aan je mede huisgenoten en liefs van de familie hier!
groetjes Trudy

mIm

H H H Vetgemite: net als Marmite (Wij Hollanders zeggen natuurlijk "Marmiet"); hier ook gewoon bij elke buurtsuper te koop. Vurrukkulluk! Dieuw neemt het soms mee naar Munchen. Maaaaar er zijn verschillende merken en inderdaad sommige smaken naar Maggie en die zijn inderdaad niet lekker! Maar jij kende het schijnbaar niet hier in NL...

Mirjam

Kimmie-ie-ie-ie-ie wat een superlang verhaal! Enig!!!!!!!!
Dankdankdank!
Ik ben trouwens nog wel benieuwd hoe het contact is met de ouders van je kinderen! En pas je ook wel eens op alle kinderen tegelijk?
Dikke knuf!

Lidy

Hoi lieverd, Wat zijn wij ontzettend blij voor je .....dat je het zo naar de zin hebt,en je draai gevonden hebt!!!
En een hele geweldige ervaring ook ,samen met alle nationaliteiten voetballen te kijken.Zo!!!! genieten dat je al je ervaringen met ons deelt!!Ik vind het ieder keer weer heel knap van je,hoe je alles zo gedetailleerd verteld!! Dat marmite heb je vroeger wel eens op je boterham gehad,maar je was er niet zo gecharmeerd van.Grappig dat de naam er wel een beetje op lijkt.Je vertelde al dat ze daar overal suiker in doen,ook niet goed natuurlijk!!
Hans was vanavond bij ons en we hebben samen naar de wedstrijd Engeland/Algerije gekeken. Eerst hebben we Asperges gegeten,heerlijk waren ze echte Hollandse!! Zie je die daar ook?Grappig toen je vertelde dat een Japanse jongen je gesmst had om samen naar Nederland/Japan te kijken.Dat wordt weer een spannende middag morgen!!!
Je leven is nu een aan een schakeling van allemaal hoogte punten,als ik het allemaal zo lees!!! Heerlijk likt me dat,alhoe wel je baan ook wel heel pittig is.
Nou Kim mijn ogen worden zwaar...en ik ga zo slapen,Geniet van je vrije weekend en het voetballen,een andere leuke momenten!!!!!!!!!!!
Liefs Jan en Lidy.

Oma en Wim

Hallo lieve schat,........Hoe gaat het met je ?......zo ver weg. We worden natuurlijk op de hoogte gehouden door Lidy.En ik geloof dat je het aardig naar je zin hebt!!En door de W.k. is het ook boffen dat je met alle landen kennis maakt.Vanmiddag gaat het weer gebeuren,en zitten dan voor de buis!!Jij gaat kijken weer in het centrum van Sydney,met o.a.de Nederlanders etc.Geweldig allemaal......we zijn in gedachte bij je,en vinden je erg dapper hoe je alles onderneemt,en beleefd.Je bent zaterdag verhuist.....naar weer een beter en fijner huis,met een winkelwagentje hebt je alles verplaats vertelde mamma!!!!. Wat zal dat er grappig uit hebben gezien.
Ik vind het heel knap van je !!!!hoe je het gered hebt,de moeder van het enen gezin was een weekje naar Nederland.En het huishouden ,3 kinderen , koken, etc. je deed het allemaal.Een echte supernanny.
Hier is alles goed...een beetje warm,doen we rustig aan.Nou lieverd we hopen op een mooie uitslag vanmiddag,en heel veel liefs van ons en pas goed op jezelf.

Mieneke Tempel

Ik ben een wandelvriendin van je Ma.Volgens mij ben
je al aardig gewend.En je hebt al aardig wat van de wereld gezien.Mooie foto's en wat leuk dat je al zoveel
kennissen hebt leren kennen.En je bent nog heel wat
van plan voor je weer na holland komt.Mijn zoon en
zijn vrouw zitten in Amerika.Ze zouden voor 2jaar gaan
en nu zitten ze er al 4 en een half jaar.En ik ben er al een keer geweest.Ze wonen in Lebanon en in de staat
N-H 200 km van Bosten.Volgens de laatste berichten
komen ze volgend jaar weer terug.Zij is wetenschapper
en werkt daar.Kim ik wens je nog veel plezier en past
goed op je zelf.
Groetjes uit een zonnig Zeddam. 28 gr

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!