Van Australie naar Azie

Kerst, oud en nieuw en roadtrip Sydney Canberra

Lieve mensen,

Ik hoop dat jullie een fijne kerst en jaarwisseling hebben gehad? Ik loop wat achter ik weet het.. maar het is nog niet te laat om jullie mee te laten genieten van hoe ik mijn kerst in Melbourne, oud en nieuw in Sydney en roadtrip richting zuiden heb beleefd!

Kerst in Melbourne

Op 24dec ben ik vanuit Sydney met de bus naar Melbourne vertrokken, een reistijd van 15 uur. Pff hier keek ik natuurlijk niet naar uit, maar een vliegticket was niet meer te betalen. Al na een half uur wist ik niet meer hoe te zitten en werd chagrijnig bij de gedachten nog 14 ½ uur te moeten, S’avond laat kwam ik dan eindelijk in Melbourne aan en achteraf was de reis toch best mee gevallen. ik werd opgehaald door Astrid. Chiara en haar zus Julia zaten ook in Melbourne en allemaal in het zelfde hostel. Die avond ben ik nog even wat gaan drinken met Astrid en de volgende dag was het Kerst! Dit jaar een kerst zonder Familie, maar ook zonder winterjas, sneeuw, kaarsen, openhaardvuur etc etc. Ik had dus geen kerstgevoel. Toen ik hier bij 30 graden een paar maanden geleden de eerste kerstartikelen in de winkel zag liggen, was ik even in de war en dacht dit moet een fout zijn. Ik vond het zo vreemd, ik heb de kerstboom opgetuigt met Fleur (mijn oppas kindje) terwijl het zweet over mijn rug liep, nog nooit eerder heb ik het zo heet gehad tijdens het optuigen van een kerstboom. Terug naar het hostel ‘international backpackers’in Melbourne, 1e kerstdag begon met gratis boterhammen met pindakaas of vetgemite, standaard ozzie ontbijt dus! Daarna zijn we naar het strand gegaan, met kerstmuts en kerstbrood.

Het was druk op het strand en iedereen was in feeststemming er hing een heel gemoedelijke relaxte sfeer en langzamer hand kwam ik toch in kerst sfeer, waarschijnlijk door de kerstmutsen en pakken die je voor bij zag komen. En al snel wist ik dat dit de beste kerst tot nu toe zou zijn. In Australië vieren ze kerstavond en 1e kerstdag met een lunch, 2e kerstdag kennen ze niet. Maar als kerst in het weekend va;t zoals dit jaar is het maandag gewoon een “publiek holliday”, goed geregeld dus hier!! We zijn tot laat op het strand gebleven. De eerste dagen vond ik Melbourne wat tegen vallen, het weer was steeds bewolkt en omdat ik Melbourne niet kende, nergens de weg wist, wat logisch is maar ik merkte ineens hoe vertrouwd Sydney voor mij is geworden en hoe goed ik daar alles ken nu, ik miste Sydney zelfs toen ik in Melbourne was.

De 3e dag ging Astrid weer naar Sydney omdat Marieke een vriendin uit Nederland zou aankomen in Sydney. Ik bleef nog 2 dagen met Chiara en Julia. Nu het weer zonniger was begon ik Melbourne leuker te vinden, het is een stad die erg verschild van Sydney maar zeker niet minder mooi, men zegt dat Melbourne meer internationaal is ik vond vooral de sfeer anders en de gebouwen waren moderner. 31 dec. ging mijn bus weer terug naar Sydney, s’avonds 20:00 ik wist niet meer welk station ik aangekomen was en op mijn ticket stond geen station vermeld, op weg naar 1 van de 5 stations in Melbourne begon ik te twijfelen of het wel het station was waar mijn bus vertrok, het stond niet op mijn ticket en Astrid en Chiara kon ik niet bereiken, ik heb iedereen gevraagd die ik tegen kwam maar niemand wist het. Daar loop je dan in een stad met je koffer waar je niets kent. Ik kon mijn bus niet missen want dan zou ik oud en nieuw in Sydney missen! Ik begon me zenuwachtig te voelen eindelijk iemand die mij de weg naar het juiste station kon vertellen. Dit is weer zoooo iets voor mij! Maar ja ik had het gered en kon de aankomende 14 uur bij komen van dit stress moment in Melbourne. Ik zat naast een meisje uit Zwitserland, terwijl ze mij aan het vertellen was wat ze in Australië deed zag ik vanuit mijn ooghoek een plastic zak op de koffer ruimte die heen en weer bewoog alsof er iets in zat wat erg op een beest leek. Ik wees het haar aan, ze schrok en al snel werd er door de bus geroepen van from who’s that plastic back???? Niemand durfde te kijken, een meid achter mij riep in grappig Engels accent, this is not funny!!! Ik ging op mijn stoel staan en zag wat er in de tas zat , gewoon een flesje water die heen en weer rolde.

Oud en nieuw in Sydney

Oudejaarsdag kwam ik in Sydney aan om 8am. Ik had met Astrid en Marieke afgesproken om het vuurwerk in de Botanic gardens te gaan kijken, vanuit hier heb je een goed uitzicht op de Harbour bridge en het Operahouse. Maar om een goede plek te hebben moesten we er heel vroeg zijn. Ik ben snel gaan douchen en ben met Astrid en Marieke richting Botanische tuin gegaan. Zo’n drie kwartier stonden we in de rij wat ons erg mee viel. We hadden een super plek en lagen om 11 uur s,morgens op ons kleed met nog 13 uur te gaan om te zien waar we voor gekomen waren J gelukkig hadden we veel eten en was er veel te zien.

De temperatuur steeg hoog boven de 30 graden uit, ineens bleek onze plek toch niet zo heel goed te zijn want er was totaal geen schaduw en dus nog geen tien minuten uit te houden in de zon. Om de beurt zijn we schaduw op gaan zoeken en water gaan halen. Tegen het einde van middag lag het park zo vol dat er geen ruimte meer was tussen de kleden om te lopen. Om 9pm begon het eerste vuurwerk, wat ze het kindervuurwerk noemen en om 12 uur barst dan het grote vuurwerk los. Het was ongelooflijk gaaf!! Zie filmpje.

Roadtrip Sydney-Canberra

3 dagen later ging ik op de volgende trip naar Canberra. Astrid had een auto gekocht en gaat met Marieke reizen langs de west kust. Ik kon mee tot Canberra en vanuit daar heb ik de bus geboekt terug naar Sydney een week later. Op de valreep ging Kyra ook mee, een vriendin van Astrid en Marieke. Op 4-01 vertrokken we met 4 meiden in een volgepakte Ford Valcon!.

Eerste stop “dinner” bij Macdonalds! Daarna hebben we een slaap plaats gevonden op een klein terrein naast de snelweg. Astrid en Marieke sliepen in de auto en kyra en ik in een tentje van $15 waarin we nauwelijks rechtuit konden liggen. Toen we eenmaal (scheef) in de tent lagen leek het alsof we midden op de weg lagen i.v.m het geluid van vrachtwagens die voorbij reden. Ook konden we het luchtbed niet al te hard oppompen want hij was te groot voor de tent.

De volgende ochtend zijn we vroeg weer gaan rijden omdat we dan geen kampeer/ parkeer kosten hoefden te betalen. Maar ook omdat er verder niks te doen was op deze plek. We zijn het Royal National park in gereden en hebben daar wat rond gaan lopen. Die avond vonden we weer een goede plek om te overnachten, een plek aan de kust, ook hier lagen we weer in het kleine tentje waarin je niet eens languit kon liggen en wat bestond uit één doek dus hoopten op weer een droge nacht! Haringen gebruikten we niet omdat deze de grond niet in te krijgen waren. Dus als Astrid en Marieke de volgende ochtend uit bed kwamen en onze tent niet zagen staan kon het zijn dat we met tent en al de boom in waren gewaaid. De volgende ochtend zijn we op het strand gaan ontbijten, heerlijk een verlaten breed zand met af en toe een hardloper of surfer.

Die middag zijn we naar Kangoeroe Valley gereden, een binnenlands leuk klein plaatsje, we wilden graag wat wildlife zien, Helaas hebben we het moeten doen met signs langs de weg.

Op de camping in Kangoeroe Valley kregen we de kofferbak van de auto niet meer open, we besloten er de volgende ochtend verder naar te kijken dus wat onhandig moesten we nu het bed in de auto opmaken en de spullen eruit sjouwen. S’avond hebben we een openlucht cinema gemaakt door het luchtbed buiten te leggen en de laptop op de koelbox. Daar lagen we een film te kijken onder de sterren, een complete out door cinema. Volgende ochtend dus eerst naar de garage, al onze spullen moesten eruit anders kon je niet bij de achter klep van binnen uit. Kyra en ik bleven achter met alle spullen, al snel waren Astrid en Marieke terug en konden we het stadje in om wat te eten. Kangoeroe Valley was klein en mooi maar we waren wat teleurgesteld omdat we geen dieren hebben gezien. Inmiddels is het 7januari en we besluiten naar Batmans Bay te rijden. Daar besluiten we weer goedkoop dus gratis te overnachten. We rijden batmans bay binnen en zien daar aan de kust een kermis, mooi! valt dus niet op als we daar met ons kleine tentje tussen gaan staan. I.v.m. de kermis is het erg druk en rijd er politie rond, we besluiten dus het opzetten van de tent zo lang mogelijk uit te stellen. Er stonden bbq’s en picknick tafels dus we zijn eerst gaan barbecueën.

Al snel komen we in contact met drie jongens uit Duitsland die rond reizen in een wickedvan zo een waarin ik met Becky de eerste maand heb gereisd. S’avonds zijn we met z,n allen over de kermis gelopen en zijn de plaatselijke bar ingegaan. Die jaja tot 11:00pm open is. De volgende dag wilden we gaan surfen, de jongens wisten waar een plank te huren dus we zijn achter hun aangereden, we zijn niet meer gaan surfen want er waren geen golfen in Batmans Bay. We zijn gezamenlijk naar Pebbly beach gereden een geweldig strand met kampeer plekken. Hier hebben weer een Aussie BBQ gemaakt,

en we hebben de hele dag aan het strand gelegen en gezwommen. Ongelofelijk dat er zo veel mooie plekken zijn in Australië die zo verlaten zijn. Er vlogen paars met blauw gekleurde vogels rond die op je hand kwamen zitten als je er eten in had.

En s’avonds verschenen de kangoeroes op het strand en liepen de possums in het rond, In de tent hoorde we de kangoeroes voorbij huppelen. Deze ervaringen zal ik niet snel vergeten. De volgende ochtend werden we gewekt door natte voeten, het regende en de tent had het niet helemaal droog gehouden. Deze plek zag er in de regen ineens een stuk minder paradijselijk uit en we hebben dus snel de auto weer ingepakt en zijn naar Canberra gereden. Ook daar regende het. Canberra is de hoofdstad van Australië maar lang niet zo levendig als Melbourne en Sydney. We hebben het parliament bezocht te alsof ik op het vliegveld van Antalya stond, overal marmer. daarna moest ik opzoek naar een hostel want ik zou de volgende dag met de bus weer terug naar Sydney gaan en de rest zou verder reizen richting zuid/westen. Als afscheid en afsluiting van de roadtrip met z,n vieren zijn we uit eten gegaan. Kyra en Marieke kende ik nog niet maar het klikte al gauw. We hebben afscheid genomen, ik ben het Hostel in gegaan en de andere zijn verder gereden. Het was even vreemd om na een hele week met vier meiden te zijn en dan ineens alleen in een stil saai hostel te zitten. Ik heb de avond door gebracht achter de computer. Lieke mijn Nederlandse vriendinnetje is onlangs verhuisd en ze heeft me haar nieuwe huis via de webcam laten zien. Ik voelde me dichtbij maar ook ineens heel ver weg. Die nacht sliep ik slecht, een kamergenoot snurkte en s,nachts kwamen er nieuwe backpackers aan. De volgende dag ben ik de stad in geweest met 2 kamergenootjes uit het hostel, weer naar het parliament, de Nederlandse ambassade en een tentoonstellen van portretfoto’s van bekende mensen. S,avonds vertrok ik weer richting Sydney. Fijn om weer thuis te zijn! Het afscheid van Australië komt al aardig dicht bij, ik wil er nog niet aan denken, maar kijk ook erg uit naar een volgende reis door Azië en het weer zien van iedereen!

Reacties

Reacties

Janny

Hallo lieve Kim....ik zag in m'n inboxmail ..."nieuw verhaal van Kim" oh lala dacht ik snel kijken.......naar mate ik jouw verhaal las zag ik het alemaal voor me......wat fijn en lief van je om ons jouw ervaringen mede te laten leven.....vind je echt "une super nana" ..........hele dikke pakkerd van je franse familie......au revoir ma chérie à bientôt !

shimpy

lief lief vriendinnetje

je liep idd wat achter met je verhalen maar super super leuk weer wat te lezen!!!!!!
heb zo veel zin om even 'n theetje met je te drinken!!!!!!!

geniet nog ff schat voor je t weet zit je weer op de korenmarkt!!!

love you kusssss

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!