Van Australie naar Azie

Werken bij de gezinnen en Sydney verkennen

Werken bij de gezinnen en meer van Sydney14-05-10 Afgelopen weekend stonden de rijlessen met Geert- Jan op de planning, omdat ik regelmatig de kinderen naar verschillende locaties moet brengen zoals school, crèche, voetbal etc. Heb ik het weekend even de routes gereden en nog wat geoefend met het links rijden maar dat heb ik nu goed onder de knie door de ervaring die ik heb opgedaan in de camper. De belangrijkste routes ken ik nu als het goed is!?,dus ik ben geslaagd voor mijn rij-examen in Hunters Hill!! Vandaag heb ik voor het eerst bij Madeleine gewerkt, dit was heel anders, omdat alleen de jongste thuis is (2)waar je de dag mee doorbrengt,wat heel gezellig is want het is echt een schatje. De twee oudste meiden zijn dan naar school. De dag begon vroeg voor mij, dat wil zeggen 6 uur opstaan en 6:45 van huis om de bus van 07:20 te halen. Ja inderdaad ik moet ruim 20 minuten lopen naar de bushalte. Dit is erg vermoeiend, vooral als je haast heb wat ik s, morgen nogal eens heb en als je moet rennen naar de bus halte en natuurlijk zijn op die momenten alle stoplichten op rood. Daarom mis ik mijn fiets, ik had dus bedacht om een tweedehands fiets te scoren en dan te fietsen naar Town Hall, waar de bus komt. Ik kan dan namelijk een kwartier later weg van huis. Maar hier in deze gigantische stad zie je per dag niet meer dan 2 fietsers voorbij komen, dit is dan een fietskoerier of een super sportieveling gekleed in fietskleding. Daarnaast zou ik niet weten waar ik mijn fiets moet neerzetten, er is geen enkele fiets die hier geparkeerd staat. Kun je het je voorstellen? terwijl je Amsterdam voor je ziet… Dus dit is geen optie, ook kennen ze hier geen fietspaden en mag je op wegen waar auto’s 70 mogen rijden gewoon fietsen zonder fietspad, vreemd systeem. Maar goed, rennend naar de bus halte is tot nu toe nog niet nodig geweest dus het is nog te doen.Vorige week heb ik voor het eerst mogen ervaren hoe de Australische scholen zijn, de kinderen moeten hier in uniform naar school. Donker blauw, voor de meisjes een rok en de jongens korte broek witte sokken en zwarte schoentjes. Ook hebben ze allemaal dezelfde enorm grote schooltas. Het ziet er heel schattig uit. Als de bel gaat ende school begint moeten de kinderen buiten op het plein in rijen gaan zitten. Als dan de leerkracht komt en de kinderen het sein geeft mee te mogen, lopen ze allemaal netjes achter de leerkracht aan richting klaslokaal. Heel leuk om mee te maken, en vooral ook om de verschillen te ervaren met Nederland. Als ik s,morgens met de kinderen naar school loop kan ik bijna niet geloven dat ik Australië ben. Ik voel me hier echt thuis! Schrik niet….Ik kom wel weer terug hoor…Mijn werk rooster ziet er als volgt uit: Maandag de hele dag bij Madeleine, dinsdag ochtend ook, s,middags ga ik vanuit madeleine naar de scholen waar de kinderen van F zitten en werk dan tot een uurtje of 6 . Woensdag werk ik ook s,morgens bij M en s,middags bij F. Donderdag de hele dag bij M en vrijdag de hele dag bij F. Het bevalt erg goed, het reizen valt tot nu toe nog mee, en ik geniet erg van de kinderen en de omgeving. Hunters Hill is een schiereiland waar de gezinnen wonen. Het is niet heel groot maar wel rijk, Ik liep met Sabrina, (de vorige au pair)Idoor een wijk vlakbij M en ik zei tegen haar 'het lijkt hier the sims wel'(een computerspelletje waarin je eigen huizen en wijken kunt bouwen), dit vond ze ook, alles was zo schoon en perfect ,geen grasprietje staat de verkeerde kant op. Iedereen is hier vriendelijk. Één van de Australische gewoonten waar ik vooral in het begin aan moest wennen is dat iedereen je bij de eerste ontmoeting vraagt, “how ya going”? het maakt niet uit waar je bent, aan de kassa in de supermarkt in de speeltuin etc, iedereen vraagt het je en soms heb je niet eens tijd te antwoorden want dan moet je bijvoorbeeld je boodschappen afrekenen of je bestelling doorgeven. In het begin dacht ik dan waarom vraag je dan als je niet eens het andwoordt afwacht. Maar ik begin er al aardig aan te wennen en vraag het nu ook aan iedereen

Laughing
Inmiddels heb ik al meer van de stad gezien, zoals de bekende highlights: Circular Quay de grote havenpromenade, van hier uit zie je Darling Harbour en Harbour Bridge, deze brug kun je beklimmen en duurt drie en half uur dus je begrijpt wel hoe groot deze brug is. Ook het Opera House kan niet missen!

Circular Quay

Opera House

Vanaf het opera house

de Royal Botanic gardens is een park midden in Sydney en het voelt alsof je in een dierentuin loopt, de bomen hangen vol met gigantische vleermuizen, kaketoes vliegen in het rond en possums zitten in de bomen. De eerste keer dat ik zo’n Possum zag schrok ik me rot, hij was totaal niet bang en ik kon dus uitgebreid foto’s maken.

(possum)

Groot kontrast: Royal Botanic gardens/wolkenkrabbers

Grote vleermuizen in the Royal Botanic Gardens

Banana's? in the Botanic Garden.

Woensdag ochtend 13-05 moest ik bij Madeleine werken, ik was om 06:45 opgestaan om de bus van 07:20 te halen. Maar al lopend bedacht ik me ineens dat er ook één dag in de week is dat ik pas om 09:00 hoef te beginnen. Ja hoor dat was dus nu, had ik dus veel langer in m,n bed kunnen blijven liggen. Terug naar huis gaan had weinig zin, ik ben maar door gelopen, en heb even geshopt, en een bakje koffie gedronken. Shoppen kun je dus al om 07:00… de winkels zijn hier al vroeg of 24 uur open, zo ook op de hoek van waar ik woon is een warenhuis die 24 uur open is. Dus je kunt zelfs s,nachts nog kleren kopen. Dit is niet echt voordelig voor mij aangezien ik nogal een shopaholic ben, maar s, nachts shoppen gaat mij toch net iets te ver.

Wink

Lieve mensen,ik hoop dat alles goed gaat met jullie. Ik kijk uit naar de nieuwe reacties op deze story.

Dikke kus vanuit een relaxt, zonnig en bruisend Sydney!

Reacties

Reacties

mirjam

Tjesie Kim, wat een lang verhaal heb je geschreven!Ik denk dat ik niet de enige ben die hier heeeel erg blij mee ben!

In dit verhaal valt me vooral je flexibiliteit op! En zijn er eigenlijk wel fietsenwinkels zoals wij die hier hebben? Of kun je ze wel 2ehands kopen? Hoe denken je werkgevers erover? Fietsen die wel eens door de stad; zijn per slot Nederlanders!
xxx

Mor

Hoi Kim ook ik lees je verhalen hoor !!
Vindt het leuk om terug te lezen wat je meemaakt in een ver ver land hier vandaan ;) en hoe je het ervaart daar.
Je schrijft heel leuk en je neemt de ander echt mee in je reis en momenten die jij meemaakt.
Genietze en werkse daar !
En heel veel plezier natuurlijk.

liefs mor.

Janny

Hallo lieve schat....bonjour ma chérie....we hebben net met oma je "story" gelezen wat boeiend iedere keer en zijn verbluft ! We zien het allemaal zo voor ons....vandaag komen Michel en Floor , het is zonnig weer...we denken aan je en wensen je veel succes met alles...hélé dikke knuf van oma wim en mij....à bientôt

Kim

Hey, wat leuk al zo snel recties... maar ik was nog niet klaar. De foto's ontbraken nog en zo is het natuurlijk nog veel leuker om te lezen. Mor wat leuk dat je ook mijn site leest, hoe gaat het met je en het Spw?nu ik begonnen ben met werken denk ik regalmatig aan jullie ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat met iedereen. Kus voor iedereen!

Mirjam, haaaai... leuk leuk je reacties, het is hier makelijker om te verhuizen dan een fiets aan te schaffen en te fietsen:)
xx

Bonsoire janny, oma wim en mies en floor. Ik had oma op mijn voice mail gehoord,ik zal jullie proberen te bellen straks. Heel veel plezier daar! Knuffel terug..

Joke

Dag lieve Kim, net je continuing story gelezen. erg leuk, net een filmpje. Vanmorgen was ik aan het werk in Arnhem, tussendoor in de auto hoorde ik, dat het 16-jarige meisje haar wereldreis heeft voltooid en in Sydney is aangekomen. Heb je daar iets van gehoord of gezien? Als ik Australie hoor, denk ik meteen aan jou. Over 3 dagen beginnen de eindexamens, Puck lijkt niet echt zenuwachtig, doet van alles veel en leren weinig. Jonas krijgt deze week met uitwisseling meisje uit Duitsland te logeren. We moeten Engels met haar praten?! Vind ik ook makkelijker. Jonas baalt, weet niet wat en hoe hij zal doen. Ik stelde voor om pannenkoeken te gaan eten in het restaurant waar Puck werkt [die avond ], dan kunnen we al smullend en serverend kennismaken. Ik heb het in de Herbergier wel naar mijn zin, werkte deze week 2 dagen [middag-avond]. Directe collega's hebben is nieuw voor me, met 1tje moet ik nog wat uitpraten. Had ik binnen 2 minuten een aanvaring mee. Nee, niet leuk. Ik ben aangenomen in een verpleeghuis in Bemmel voor 24 uur , heb ik zin in, klaar met dat geregel van invalwerk en veel bellen. En als het niet bevalt, zie ik verder. Misschien ook een reis maken en werken erbij, een droom....? Zijn je 'werkgeversgezinnen' herkenbaar nederlands in hun dagelijks leven. Ze zijn zeker blij met je, het klinkt alsof je het helemaal gewend bent. Misschien toch een fietsje zoeken! Vandaag een flets zonnetje, nog steeds lange mouwen en m'n jas aan. Veel liefs voor jou. XXX

"Oom" Fred uit Doetinchem

Ha Kim,

Geweldig verhaal. Volgens mij heb je het goed naar je zin, daar. Leuk dat je daar veel mensen leert kennen. Hebben die Aussies een beetje goede muziek? Je weet het he, plan maar een optreden met de soulshow en we komen allemaal die kant op. Hier gaat alles z'n gangetje. Ruth is weer terug uit Tenerife. Wij zijn er ook een week geweest. Geweldig en prachtig weer daar. Rogier gaat lekker op school. Nou de groeten van een ieder hier en we blijven jouw berichten lezen.

Groetjes
Trudy, Rogier, Ruth en Fred

Jan en Lidy

We zijn bij Pierre, onze Franse ami..... dus gauw even op internet en kijken natuurlijk naar onze reislustige dochter!!
Weer genoten van de verhalen over je belevenissen,ook al hebben we gebeld, maar om het te lezen is ook een sensatie.7 uur shoppen lijkt me ook geen leuke bezigheid,
maar je moest wat.Lekker vrij weekend[pinksteren]ook in Aussi.We skypen vanaf maandag weer!! hele dikke kus.

shimpy

Schatje

Heerlijk weer je nieuwe verhalen.
Ik ben natuurlijk net terug van vakantie dus had wat in te halen....!!!
Echt super.... enne dat jij je in kan houden als de winkels 24 uur open zijn netjes hoor hahaha!!!

Idd ook als ik je verhalen lees zie ik het helemaal voor me en hoor ik je kletsen!!!!

was gek joh dominicaanse was 6 uur eerder dan in ned maar australie is weer heel anders als wij opstonden begon jij alweer aan een dagje verder echt heel appart!!!!

hoop je snel op msn te hebben en je te horen!!! proud of you!!!!

dikke knufffffff

liselore

heee kim, ik lees je verhaal heb het gezocht via google., maar ik schrijf dit bericht omdat ik volgend jaar ook naar sydney wil en dan om te werken. zou graag alle positieve en negatieve willen horen;) en via welke organisatie doe jij dit? groetjes,

mIm

hahahaha Kim wordt wereldberoemd!
@Liselore: slim van je om via deze weg info te krijgen! Veel plezier tzt!
Tip: hou ook een blog bij: heeeeel fijn voor de achterblijvers!

kim

Hoi Iselore, misschien kun je je e-mail adres even doorgeven, ik wil je graag meer vertellen en tips geven.
Groetjes Kim

Hoi Kim

Op dit moment ben ik in de buurt van Sydney, ik ben eigenlijk met spoed opzoek naar een baantje en een baantje waar ik op kinderen kan passen lijkt mij echt geweldig! Ik heb zelf ook al ervaring met kinderen met een beperking. Ik vind het gewoon heel leuk om met kinderen om te gaan. Heb jij misschien nog een leuk adresje voor mij die ik kan bellen, mailen. mijn emailadres is martinwensing@hotmail.com In ieder geval bedankt!

How are you doing? :)

Hy Kim,

Ja, heb je verhaal gelezen echt herkenbaar haha!
Ik ervaarde percies het zelfde bij de kassa enzo.
En in het begin ga je er nog op in ook, haha. Yeah, I am fine and you?? Maarja, na een tijdje leer je daar wel beter mee omgaan. Vond het ook wel bijzonder dat mensen je zomaar aanspreken op straat, de eerste avond in sydney zat ik op een muurtje, effe bij komen van de reis, kwam er opeens een australisch meisje en vroeg of ik zin had in een biertje, wel grappig om dat zo te ervaren. De eerste momenten van sydney zal ik wel blijven onthouden! Goodday!
Martin (oja, heb je toegevoegd als ik de goede heb op facebook, mijn is martinwensing) Nou, hoop ook aan de slag te kunnen met kinderen ;)

Hoi Lieverd

Hoe is het met je....nog last van je keel??Hopelijk gaat het beter! Had net Michel aan de telefoon ..en dacht ga gelijk maar even op je weblog wat achter laten.
Ik ga zo voor controle naar het ziekenhuis en ga dan ff bij Mies en Floor aan...Jan gaat mee. Wat ik al eerder had willen doen aan Diewertje Pieter en Mirjam,bij deze heel erg bedankt voor het lieve kaartje. Het heeft vast geholpen...ja zo kun je ineens wat krijgen!!
Het gaat weer de goede kant op, en ga nu in maart Kim op zoeken in Thailand...waar we erg naar uit kijken.Jij gaat je weer focussen op je volgende trip naar Melbourn.... allemaal weer leuk leuk!!Take Good Care Love you Paps en Mams.

Hoi Kim

De reis is geboekt ...25 maart op Airport Bangkok, we komen samen met Floor en Michel. Jij komt 26 maart aan...we kijken er erg naar uit,om elkaar weer in de armen te sluiten!!!. We hebben de gids bij ons, kan Mies ons de mooie plekjes van Thailand laten zien!!! En die fietstocht door Bangkok moet ook de moeite waard zijn!!Hele goede reis volgende week naar Melbourne!!, en hele gezellige kerstdagen samen met je vrienden. Take Good Care !! LOVE YOU!!!

mIm

even via deze weg: Lidy en Jan ik heb geen goede mailadressen meer van jullie en wil jullie mijn kerstkaart sturen! mag Kim hem even mailen aan mij? (niet hier open en bloot op deze site zetten, maakt je mailadres zo spamgevoelig!!!)

mIm

Fijn Kerstfeest Kimmie, daar in de zomer!!! H H H!!!
Dipi4 rijden net weer weg terug richting München! Blèh!!!
In mei zien we mekaar pas weer waarschijnlijk!
Warme knuf vanuit een koud en wit Arnhem, xxx,mIm

Lidy en Jan

Hoi Lieve schat....Happy Happy New Jear!!! ook al hebben we elkaar net nog gesproken,willen we toch dit nog maar even melden op je weblog!!! Gelukkig zit je niet in de onder gelopen gebieden, maar veilig in Sydney.
Wat een geweldig vuurwerk hebben we gezien ...live op Skynews vanaf de bridge,dat moet ook een amazing moment zijn geweest voor je!! Voor alle volgers van jou ....ook een voorspoedig 2011.Liefs Jan en Lidy

Janny

HĂ©Ă©l gelukkiig en succesvol 2011 Kim
Liefs
Janny en family

mIm

Voor Kim maar ook voor mij bekende volgers van Kim: het allerbeste voor 2011!
Mirjam

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!